1. Előzetes tudás
Mielőtt elkezdenénk tanulni érdemes összeírni mi azt, amit már tudunk az anyagról. Ezzel előkészítjük azt a tudást, amihez az új ismereteket kapcsolhatjuk majd. Ha van mihez kapcsolni az új anyagot könnyebben megmarad.
2. A gyorsolvasás művészete
Mielőtt belekezdenénk a megtanulandó anyagba, fussuk azt át. Nézzük át a tartalmat, lapozzuk át a könyvet, olvassuk el a nagybetűs, kiemelt részeket, ezáltal kapunk egy előzetes képet a tanulandó anyagról. Ez még nem tudás, csupán egy vázlat a fejünkben arról hogyan épül fel a tanagyag. A lényeg, hogy már ne legyen az új, amikor elkezdjük a tanulást.
Ha szakkifejezésekkel teli a megtanulandó anyag, ezeket is érdemes már előre átnéznünk. Ez is abban segít majd bennünket, hogy gyorsabban olvassunk, gyorsabban tudjunk jegyzetelni, tehát ez az idő a későbbiekben megtérül.
A gyorsolvasást két dolog befolyásolja: az olvasó célja, motivációja, illetve az mennyit olvasunk, a gyakorlás tehát fontos.
A gyorsolvasást lehet tanulni!
Tipp: Húzzuk az ujjunkat a szöveg alatt, ezáltal jobban érezzük milyen a tempónk, egy idő után gyorsítsunk, az sem baj, ha nem tudunk elolvasni, megérteni minden szót. Minél többet gyakorlunk annál jobban belejövünk majd a gyorsolvasásba.
3. A jegyzetelés technikája
Az agytérkép technikáról már előző cikkünkben esett szó. Ennek lényege, hogy az összefüggő szövegből szavakat emelünk ki – mert szavakat könnyebben tárol az emlékezetünk, mint mondatokat – ezek lesznek a kulcsszavak: főnevek, igék, jelzők. Ezeket a szavakat helyezzük el vizuális formában, rajzokkal, színekkel kiegészítve. Egy új dimenziót nyit meg, a jobb agyféltekét is bevonja a tanulásba, ezáltal hatékonyabb lesz a tanulás.
Azt kell megjelenítenünk a jegyzetben, amiről a szöveg szól, nem pedig a könyvben álló szöveget.
Érdemes azonnal kijegyzetelni az olvasottakat, ha aláhúzunk mondatokat a szövegben nem sokat segít. Csak akkor olvassuk el újra a szöveget, ha nem értjük azt, de amint megértettük rögtön írjuk le a lényeget.
Aranyszabály az is, hogy leghatékonyabban csak a saját jegyzetünkből tudunk tanulni.
Saját kulcsszavaink az agyunkban egy-egy gondolathoz kapcsolódnak, egy emlékezeti sínpárt alakítanak ki.
Asszociációink segíthetnek a tanulásban pl.: egy-egy rajz, ami szerintünk kapcsolódik az adott anyaghoz vagy egy számunkra már ismert fogalomhoz kapcsoljuk.
Minél több érzékszervünket használjuk tanulás közben, annál könnyebben megy az anyag megjegyzése.
Tipp: Olvassuk fel hangosan is a jegyzetünket. Mondjuk fel akár magnóra is és hallgassuk vissza.
4. Időbeosztás
Tervezzük meg, hogy naponta mekkora anyagot tudunk kijegyzetelni.
20 és 60 perc közötti tanulási idő a leghatékonyabb. 40-45 perc tanulás után érdemes 5 perc szünetet tartani amikor valami egészen mással foglalkozunk, mert az agyunknak szüksége van a pihenésre.
– Netterápia –