Adottság vagy fejlődés

2016.06.20.

publications-38Philip Zimbardo, a Stanford Egyetem professzora, 40 évvel ezelőtti híres kísérletében két csoportra osztotta az egyetemistákat, börtönőrökre és rabokra, a társadalmilag ránk ruházott szerepeink hatását vizsgálta.

A kísérletet végül meg kellett szakítani, mert a rabok test és lelki épsége fenyegetetté vált, a börtönőrök olyannyira azonosultak a hatalmi pozíciójukkal, hogy bántalmazták társaikat.

Zimbardo több évtizedig a bennünk rejlő gonoszt tanulmányozta, majd az utóbbi években Magyarországon is híressé vált Hősök tere kezdeményezése, mely célja a világszemlélet pozitívabbá való átformálása, a boldogság keresése és az egymáson való segítés, a közöny megszüntetése.

Kudarchoz való viszony

Gondolatmenete a kudarchoz való viszonyunkkal foglalkozik első lépésként. Mi lett volna, ha Einstein, a Beatles, Michael Jordan és Disney az őket ért kritikákat komolyan veszik és feladják? Ha a kudarcaikat katasztrófaként élték volna meg, minden bizonnyal elveszítették volna motivációjukat és feladják próbálkozásaikat, sokunk nagy bánatára. Biztos vagyok benne, hogy mindenkinél létezik egy olyan személy, aki jó irányba terelt bennünket, pozitív elvárásai voltak velünk kapcsolatban és segített, hogy sikeresek legyünk valamiben. Az illető lehet olyan, aki bátorított, vagy hitt bennünk minden áron. Gondoljunk erre a személyre és idézzük csak fel, hogy milyen érzéseket keltett bennünk… .

A Hősök Tere projekt

A Hősök Tere projekt a saját életünkben is megjelenő segítő, támogató személy példájával próbálja megmutatni a bennünk rejlő fejlődésfókuszú gondolkodásmód és az adottság fókuszú gondolkodásmód közötti különbséget, mely Carol S. Dweck, szintén stanfordi egyetemi professzor nevéhez fűződik.

Az adottság fókuszú gondolkodásmód szerint azok az emberek lesznek csak sikeresek, akiknél ez az adottság vele született, a fejlődés fókuszú megközelítés szerint az erőfeszítés mindig a siker fontos része, a kudarc pusztán ideiglenes, célja önmagunk meghaladása és a fejlődés.

Csíkszentmihályi flow elméletével teljes mértékben párhuzamban van ez a szemlélet, mivel a flow áramlat alapfeltételei között szerepel az, hogy az olyan tevékenységek az örömteliek, melyek közben kihívásokkal kell szembenéznünk.

Dweck elméletének fényében, sokkal nagyobb motiváló ereje van egy olyan mondatnak, mely az erőfeszítéseket próbálja megerősíteni, mint ami az eredményekre fókuszál. Milyen nagy a különbség a két mondat között: „Óh, ez csak négyes lett, pedig te jó tanuló vagy!” ,vagy  „Ez négyes lett, látszik, hogy mennyit tanultál ezért a jegyért, majd legközelebb a nehezebb részekre több időt fordítasz.”.

Mennyire más üzenete van, ha a „jó tanuló” szűrőjén keresztül vagy a fejlődés szemszögéből bátorítunk egy kisiskolást.

Hasznos lehet, nekünk felnőtteknek is, ha mindennapokban, a nehéz helyzetekben, nem felejtjük el, hogy az erőfeszítés mindig értékes.

Emlékeztessük magunkat a múltbeli sikereinkre és arra, hogy a képességeinkben való kételkedés normális folyamat, s nem utolsó sorban tűzzünk ki célokat és stratégiákat, amik céljaink eléréséhez vezetnek.

Nem az idő változik, mi változunk, csak adjuk meg rá a lehetőséget.

– Pethő Anikó –

Forrás:

Dweck, Carol S. Szemléletváltás HVG Könyvek kiadó, 2015

Csíkszentmihályi Mihály. Flow – Az áramlat – A tökéletes élmény pszichológiája Akadémiai Kiadó, 2015

hosoktere.org